måndag 31 oktober 2011

lite längtan till våren...


Årets sista skörd från trädgården är inplockad. Några tomater och paprikor hängde kvar på vissnade kvistar, några sent sådda morötter åkte upp, och våra rödbetor, som tydligen inte ville bli större i år, skördades också.


Vissa saker trivs betydligt bättre i vår trädgård än andra. Sallad, lök, morötter och sockerärtor brukar vi kunna skörda mycket av, men ett nytt försök för mig i år var vattenmelon. Som jag pjoskade med mina melonplantor! Förgrodde tidigt, skolade om, lät dem komma ut och få lite frisk luft då och då under våren, och byggde till och med en egen drivbänk med gamla fönster till dem. Jag gödslade och vattnade under sommaren, pollinerade för säkerhets skull även förhand med en pensel, men inte en melon fick jag! Frukten blev inte större än en pärla och ramlade sedan av. Jag vill gärna testa att odla meloner igen, men kanske väntar jag med det tills jag har ett växthus. Men frilandsgurkan jag sådde trivdes, trots att jag inte fjäskade med den.


Nästa år ska jag satsa mer på gurka, ärtor och bönor! Och jag skulle gärna vilja prova att odla kål, majs och kronärtskocka också. För bara ett par veckor sedan kände jag mig ganska mätt på trädgårdsarbete för i år, men redan nu saknar jag att gå ut och gräva och påta i jorden. Det känns långt till våren... och planerna för trädgården är redan många.
  

Ha det bra!
Ullis

7 kommentarer:

  1. Tänk att du kunnat skörda ända tills nu. I och för sig så var jag med hos grannen och tog upp palsternackor igår men så fina som dina var dom inte. Det är ju inte utan att man redan börjat tänka på vad man skall ha till våren! Kul.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Åh, vilken härlig blogg du har. Nu längtar jag ännu mer efter en riktig trädgård (och inte bara en liten uteplats som försöker leka trädgård ;-) ).

    Den pågående pysselstafetten är full nu, men det kommer nya Pysselstafetter nästa år. :-) Om du vill kan jag ju skriva upp mig, och höra av mig sen, om du inte hinner före. :-)
    /Stina

    SvaraRadera
  3. Nu vill jag vara med i din och Karins trädgårdsklubb! Äntligen har jag en trädgård att tala om... Med växthus och allt :) Lisa

    SvaraRadera
  4. så härligt med en sådan skörd! Vilka retliga meloner.. men du är duktig som ens försökte tycker vi!! kram emelie och elin

    SvaraRadera
  5. Ljuvliga bilder Ullis! :) Här har vi också skördat det sista nu. Ja, förutom lite morötter som fortfarande finns kvar i jorden. Men annars är allt upplockat och i vinterförvaring.

    Jag frsökte mig också på vattenmlon förra året men det gick inte alls och jag har precis som du tänkt vänta tills dess de kan få husera i ett växthus. Då minsann blir det en ny match! ;)

    Kronärtskocka var debut för mig detta år och det gick hur bra som helst så det kan jag varmt rekommendera. Och ärtor och bönor tycka aldrig kunna gå fel. Bara viktigt att tänka på växtföljden med dem. De får inte odlas på samma ställe på ett par år.

    Njut av din fina skörd vännen och ha det gott!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  6. Längtar också så till våren eller snarare februari så man får börja så inomhus lite smått.
    Provade majs i år och de kom stora höga plantor och även kylan. Det hann bli stora kolvar med halvt färdiga korn.
    Med melonerna hade jag samma problem som dig de blev små pärlor som sedan ramlade av.

    Gillar verkligen din drivbänk av gamla.
    Ha en bra dag
    Mia

    SvaraRadera
  7. Vilken skörd! Ser så gott ut :) Kram Tilda

    SvaraRadera