måndag 22 augusti 2011

äpple, äpple, äpple


En fördel med att inte klippa gräsmattan ofta är att den fungerar som en tjock mjuk madrass åt all fallfrukt! Vi har gott om äppelträd på tomten, och just nu drösar det ner mängder med frukt från dem. Som tur är mognar de olika äppelsorterna inte samtidigt, men jag ändå har alltid problem med att komma på vad jag ska göra med all frukt. Idag bestämde i alla fall yngsta tösen och jag att vi skulle göra äppelmos. 4 kilo äpple skalades och delades, så nu finns det gott om mos i både kyl och frys! Jag använder inget konserveringsmedel, och knappt något socker, när jag gör äppelmos, vilket gör att hållbarheten inte bli så lång och därför brukar jag frysa in moset i påsar. Äppelmoset smaksatte vi med kanel, och för att moset inte skulle mörkna hade vi även i lite citronsaft. Så gott det blev!!

Ullis äppelmos:
Skala, kärna ur och dela 4 kilo äpple i stora bitar. Pressa ur saften av en halv citron ner i en stor gryta, häll på 5 dl vatten, och blanda ner frukten. Tillsätt även några bitar kanelstänger. Koka upp och smaka ev. av med lite socker (vi använde 2 dl till denna satsen), och späd ev. med lite mer vatten. Koka på medelvärme några minuter tills äpplena kokat sönder något (jag tycker det är gott om moset innehåller lite mjuka bitar). Häll upp moset på burkar eller frys in i påsar när det svalnat.

Ullis

11 kommentarer:

  1. Så gott med äppelmos! Det gjorde vi ifjol. Tänkte göra i år torkade äppelringa, har du provat sånt?
    Hoppas det gick bra för din tjej och dig;) med första skoldagen!
    //Ute

    SvaraRadera
  2. Vi kör mest med att frysa in äppelklyftor och att göra torkade äppelringar samt saft. Mos och sylt går dessvärre inte åt hemma hos oss.

    SvaraRadera
  3. Äppelmos är gott, och här finns det som som tycker om rulltårta med äppelmos i och i youghurten och ja, det är jättegott helt enkelt.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Åh, äppelmos på svenska, goda äpplen. Mums syster :) Tack för mysigt kalas och kräftskiva! Kram

    SvaraRadera
  5. härligt med äppelmos - bara älskar det!
    Själv har jag syltat plommon til den milda grad - dessvärre mognade hela trädet på en gång verkade det som - har gett bort och fått slänga mycket - jag hann inte ta hand om det.
    När jag går förbi en del trädgårdar ser jag massor med frukt på marken som får ligga o ruttna - härlig god frukt som ingen äter. Synd! I stället köper vissa besprutad frukt i affären till dyra pengar - det är så härligt med sådana som dig som verkligen odlar och tar hand om det sedan
    kram gisela

    SvaraRadera
  6. Ja, äppelmos är underbart! Tyvärr slutade mina barn att tycka om det i höstas, men det kanske går att omvända dem.

    SvaraRadera
  7. Åh så gott det låter. Älskar kombinationen med äpple och kanel.
    Hade ju missat Lusses äventyr i trädet. Men skönt att det slutade väl.
    Ha en riktigt mysig Fredag och en trevlig helg,
    Kram Malin

    SvaraRadera
  8. Så gott det ser ut Ullis! Och tack för recept på din goda äppelmos, den ska jag ta och testa för vi har också mängder med äpplen just nu och jag hinner inte ta hand om allt. Koka äppelmos och frysa in låter som en utmärkt idé. Så tack för tipset vännen! :)

    Njut av helgen och sköt om dig!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  9. Mums! Ska också göra lite mos, lyx att ta fram i vinter :)

    Ha en fin helg, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  10. åh vad det är gott med äpplen! Jag kokade äppelkräm till kvällsmat igår. underbart gott!

    kram kram kram!

    SvaraRadera
  11. Hej!
    Äppelmosen var underbart god och nu är det slut så jag ska minsann göra egen. Vi borde åka till äppelmarknaden den 24: e eller 25:e september. Vilken härlig inspiratör du är.
    KRAM igen från mamma 21.14.

    SvaraRadera